Vanliga frågor

Att välja rätt slanglösning är ungefär lika självklart som att välja rätt skruv. Ingen länk är svagare än den andra och att hitta rätt slang för rätt tillfälle kan vara ett gissel. Nedan har vi sammanställt några av de mest återkommande frågorna vi har fått av våra kunder. Ni kan även besöka vår kunskapsbank Slangguiden där vi delar våra kunskaper om slang. 

Har du andra frågor är du självklart välkommen att ringa eller maila oss! 

Hur blir jag kund?

Här finner du vårt registreringsformulär där du fyller i dina uppgifter för att bli kund hos oss. Du kan även ringa vår kundtjänst på 046- 211 26 00, så hjälper vi dig att komma igång. 

Klicka här för att komma igång.

Vilka fördelar finns det som kund?

Som kund hos Slangspecialisten får du alltid rabatt på ditt köp. Vi har gjort det enkelt för dig och samlat allt i vår webbshop där du som är kund alltid kan: 

Handla direkt online
Se ditt rabatterade pris
Se orderhistorik
Spara inköpslistor
Ta del av produktinformation

Hur loggar jag in på Slangspecialisten.se?

Klicka på ikonen uppe i högra hörnet "Logga in". 

Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag för att få ett nytt?

Om du har glömt ditt lösenord så klickar du på knappen "Glömt lösenord" under logga in-rutan, alternativet "Skicka nytt lösenord" kommer upp. Klickar du på den så skickas automatiskt ett nytt lösenord ut till dig till den angivna e-postadressen. Du kan sedan, när du är inloggad, gå in och ändra ditt lösenord under "Mitt konto".

Hur betalar jag min order?

Är du ny kund på slangspecialisten.se delas information med vår betalleverantör Svea Ekonomi. Svea lagrar förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Information som sparas för att kunna genomföra kreditkontroll och köp och för säkerställa att skydda båda parterna mot bedrägeri. Vid fakturabetalning genom Svea tillkommer inga extra avgifter.

Är du kund sedan tidigare hos Slangspecialisten betalar du dina varor mot faktura. Du har 30 dagar på dig att betala din faktura, räknat från den dagen vi skickar din beställning. För att handla mot faktura måste du vara en godkänd och registrerad kund hos oss. 

Hur levereras min order?

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans.

E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL, Postnord, DSV, Schenker, UPS, TNT.

Hur lång är leveranstiden?

Våra normala leveranstider är 2-7 dagar. Innehåller din order en beställningsvara så meddelar vi dig när du kan förvänta dig leverans. Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Om förseningar i leveransen skulle uppstå meddelar vi dig detta. 

Hur beräknar ni fraktkostnaden? 

Frakten beräknas på vikt/volym i fraktportalerna vi använder. 

Hur packas och emballeras min order?

Smådetaljer och ömtåliga detaljer packas i kartong eller Jiffy påse. Större produkter skickas antingen oemballerat eller i pall om det krävs ( t.ex. om det är många detaljer på en order).

Tillkommer några kostnader?

Kostnader som kan tillkomma är:

Emballage
Avisering
Certifikatkostnad

Hur väljer jag rätt slang?

För att uppnå bästa tänkbara resultat och maximal driftsäkerhet i din anläggning behöver du definiera vilka faktorer som är viktiga för just ditt val av slang. Vi hjälper dig gärna att hitta rätt lösning via telefon och mail, men du kan även använda vår guide: Så väljer du rätt slang

Hur köper jag en komplett slanglösning?

Vi jobbar dagligen med att ta fram kompletta slanglösningar för såväl maskintillverkare som andra kunder. Hos oss sker all pressning, svetsning och montering i vår egen verkstad och vi erbjuder provtryckning och materialcertifikat för samtliga ingående komponenter. Våra lösningar är anpassade efter kundens behov, oavsett bransch. 

Vad innebär er ISO certifiering?

För att bli certifierad behöver man uppfylla kraven för aktuell ISO standard. Certifiering betyder godkänd revision – och för att bli certifierad behöver man först genomgå en certifieringsrevision och bli godkänd. Därefter tilldelas verksamheten ett certifikat som bevis på att kraven för ISO-standarden är uppfyllda. 

För att säkerställa kvaliteten på Slangspecialisten utgår vi från ett antal grundläggande principer och standarder som tillämpas i företaget. Förutom att vi har ett strukturerat kvalitetsarbete betyder det också kortfattat att vi ser till att utgå från våra kunders behov, samt att de interna arbetssätten är kostnadseffektiva. Vi ser mycket positivt på de krav som ställs i vår bransch och vi strävar alltid mot ständig förbättring och utveckling. Vill du veta mer om vår ISO- certifiering? Läs mer här.

Vilka regler gäller för Livsmedelsslang?

Det finns många lagar som reglerar material och produkter som är avsedda att komma i kontakt med livsmedel. Den övergripande lagstiftningen är förordning nr 1935/2004 – om material och produkter avsedda att komma i kontakt med livsmedel. Våra slangar uppfyller gällande regler och krav inom livsmedels-, läkemedels- och kosmetika industrin,  exempelvis FDA, EU-direktiv, US, BfR och Pharma.

Vill du veta mer om lagstiftningen kring hantering av livsmedel? Läs mer här

Vad händer om slangen går sönder?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till slang@slangspecialisten.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Om vi inte kan åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Här kan du läsa mer om våra leverans- och köpevillkor. 

Har jag ångerrätt på mitt köp?

Om du ångrar ditt köp behöver du meddela att du ångrat dig. Du skickar ett mail till oss på slang@slangspecialisten.se.
I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Har du redan mottagit produkterna ska du omedelbart returnera dem till oss. Köparen står för returfrakt. Produkterna bör skickas välpaketerade och om möjligt i ursprunglig förpackning. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten till ett returavdrag på 25%.

Skicka returen till:
Skiffervägen 90
224 78 Lund

När gäller inte ångerrätten?

Om en produkt är specialtillverkad,  har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål tillåts inte ångerrätt. Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.